دات نت نیوک
Menu

نشست «روش شناسي مطالعات تاريخ هنر ايران» با حضور سیامک دل زنده

| اندازه قلم     
 
 
ارسال ایمیل print
نشست «روش شناسي مطالعات تاريخ هنر ايران»  با حضور سیامک دل زنده

نشست "روش شناسي مطالعات تاريخ هنر ايران" دوشنبه 15 آذر در نگارخانه لاله برگزار شد.

در اين نشست سيامك دل زنده نويسنده و پژوهشگر هنر به عنوان سخنران و جمعي از علاقمندان، نويسندگان و هنرمندان حضور داشتند.

دل زنده در آغاز اين نشست كه از سوي" منتقدان هنرهاي تجسمي ايران" برنامه ريزي شده بود، گفت: اين بحث مقدمه اي بر روش شناسي مطالعات تاريخ هنر ايران است و نه بحثي كامل و جامع، اما من سعي كرده ام زمينه اي را ايجاد كنم مثل مدخلي به اين موضوع بسيار مهم. به اين دليل كه در دوره اي قرار داريم كه در آن با يك سوال بزرگ مواجه هستيم ؛ اينكه چرا بايد تاريخ هنر ايران را بنويسيم و تاريخ هايي را كه نوشته شده چطوربايد تفسير و نقد كنيم. فكر مي كنم ضروري باشد ذهنمان به نوعي متمركز شود بر روي امكاناتي كه پيش رو داريم و آنچه كه تا امروز انجام شده است."

او در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به روند شكل گيري و ماهيت آنچه تاريخ هنر مي خوانيم بيان كرد: "شايد براي شروع بد نباشد اشاره اي كوتاه كنم به اينكه اساساً نهاد تاريخ هنر به چه صورت شكل گرفته؛ تاريخ هنر پيش از هر چيز نهاد دانشگاهي محسوب مي شود و الزاماً تاريخچه هنر آن طور كه پيوسته و مسلسل وار رويدادها را تاريخ نگاري هنر مي دانيم نيست، تاريخ هنر جدا از رابطه و نسبتش با نهادهاي سياسي نيست. طبيعتا يكي از مهم ترين نهادهاي موازي يا مرتبط و همبسته با تاريخ هنر نهاد موزه هست و اصولا انگار به اين دليل تاريخ هنر نوشته مي شود كه آنچه در موزه ها مجتمع شده را به يك شكل صورت بندي كرد و درون يك روايت تاريخي و در حقيقت چارچوبي روايي بررسي و آن ها را داراي يك ارزش و اعتبار تازه كرد. تاريخ هنر همانطور كه ازاسمش پيداست يك متن نوشتاري است و هسته اصلي اين تاريخ ها را اصولا نوشته هاي نظري، نوشته هاي توصيفي و نوشته هايي كه به هر حال به شكلي به اين هنرها در طول تاريخ اشاره كرده اند، مي سازد."

مولف كتاب "تحولات تصويري هنر ايران؛ بررسي انتقادي" در بخشي ديگر از سخنانش گفت: "پرسش اصلي در بحث امروز اين است كه در شرايط كنوني ضرورت تدوين تاريخ هنر براي ايران به چه نحوي مي تواند شكل بگيرد. آيا قرار است كه در تاريخ هنري كه براي ايران مي نويسيم يا مي خواهيم در آينده بنويسيم نسبتي با تاريخ هنري كه در كشورهاي اروپايي و به طور خاص در اروپاي غربي شكل گرفته برقرار شود؟ آيا زيرمجموعه اي از آن و يا ذيل آن بايد خوانده شود؟ تاريخ هنري كه مي خواهيم براي ايران بنويسيم محدوده اش كجاست و موضوعاتي را كه در خودش جاي مي دهد كدام است؟ آنچه در موزه هاي ما يا آنچه از آثار هنري ايران در كشورهاي ديگر موجود است و ... "


بخش پاياني اين نشست به به پرسش و پاسخ در ارتباط با منابع مكتوب تاريخ هنر ايران اختصاص داشت.

 

  

> ایجاد شده توسط:lalehart
>دسته بندی:نشست های تخصصی
تعداد بازدید 584 مرتبه امتیاز : rating
تگ ها:
 
 
 
  نظرات

نظری وجود ندارد.